תמ"א  38 – רוב הנסתר על הגלוי

תמ"א = תכנית  מתאר ארצית למיגון בתים מפני רעידת אדמה שנבנו לפני 1/1/1980.
באוסף התקנות שהממשלה חוקקה, המטרה מלכתחילה הייתה לעודד בעלי בתים שנבנו לפני התאריך הקובע, בשתי אפשרויות שמיד אפרט ובהמשך תוקנו תקנות נוספות.

בתחילה דובר על שתי אפשרויות: תמ"א 38/1 ותמ"א 38/2.
בראשונה דובר על חיזוק המבנה על ידי בניית מעטפת לבניין ומאחר והדיירים לא משלמים עבור החיזוק והיזם והקבלן לא עובדים לשם שמיים, הרי שהחוק איפשר להוסיף קומות בהתאם לנוסחה ומפתח מסויימים שיהוו הצדקה כלכלית ליזם ולקבלן.
האפשרות השנייה הייתה של הורדת הבניין לחלוטין ובניית בנין במקומו בתוספת קומות.

בתחילת החקיקה, דיירים רבים לא כל כך הבינו את הערך המוסף וחיפשו היכן טמון הקאטצ', המלכודת, היססו ולכן מספר הפרויקטים היה נמוך באופן יחסי לאפשרויות שניתנו.

אך בישראל כמו בישראל, הפרויקטים החלו לתפוס תאוצה כמו פטריות אחר הגשם – בעיקר מצד היזמים והקבלנים שגילו הזדמנות עסקית מפתה מאוד.
כאשר צצה הזדמנות עסקית, תמיד יימצא מי שיעלה על דרך לנצל זאת לטובתו האישית והאישורים לפרויקטים ניתנו ללא הבחנה ובדיקה סביבתית.
כך קרה, שלמשל, בעיר רמת גן רחובות שלמים הכפילו ושילשו את מספר התושבים מבלי לתת מענה של תשתית ראויה כגון, מקומות חניה, כבישים ומדרכות וישנם אפילו אזורים שהיציאה בבוקר כתוצאה מכך הפכה להיות סיוט.

כאשר פונים אליי דיירים ושואלים האם כדאי לגשת לפרויקט שכזה, אני קודם כל שואלת האם הם חושבים על טובתם בלבד או שחשובה להם גם הסביבה ומי הם הדיירים שגרים באותו בניין?!
אם גרים אנשים מבוגרים ואולי חולים, איזה סבל יגרם להם כתוצאה מאותן עבודות בשטח או לחילופין אם ייאלצו לפנות את ביתם במקרה של הריסת המבנה.

– יש לבדוק היטב את אמינותו ויציבותו הכלכלית של הקבלן כדי שלא יווצר מצב, חלילה, של פשיטת רגל – אז, הדיירים יעמדו בפני שוקת שבורה.
– חובה לקחת עורך דין מלווה לתהליך המייצג את הדיירים ובטח לא עורך דין שמייצג את שני הצדדים.
– יש לבדוק היטב את החוזה שייחתם מול הקבלן,
– יש לבדוק בעירייה האם לכשתוגש התכנית היא תאושר מבחינת התב"ע (=תוכנית בניית עיר).

כיום ישנם יזמים שזו המומחיות שלהם והם בעלי ניסיון רב מאוד.
כדאי להיעזר בהם!

– כדאי ואפילו רצוי לפנות למספר יזמים ומספר קבלנים ולערוך חקר שוק,
– לקיים אסיפת דיירים ולסכם מראש מה כל דייר יקבל.
במקרים רבים התהליך גורם לסכסוכים לא מועטים בין הדיירים – במיוחד באותם המקרים שיש דייר מוביל או דייר שמטרפד את המהלך.

שימו לב לכל ההיבטים ושיהיה לכם בהצלחה

דילוג לתוכן